Кимчи с тофу

Полезната, ферментирала, корейска салата кимчи напоследък се представя като една от богатите пробиотични храни и това съвсем не изчерпва ползите й за здравето ни.  Ако вече си опитвал тази храна вероятно си отчел някой „недостатъци“ на вкуса – лютивко е  и за добро сдъвкване са нужни повечко усилия :).

Представям ти едно хрумване, което не само намалява лютивината, но и дъвчене почти не е нужно 🙂 Споделям го, защото се получи доста вкусно. И още едно подобрение – с тази комбинация от продукти се редуцира солеността, тъй като кимчи е с повечко сол, а в тофу тя отсъства. И така:

В кухненската резачката поставих кимчи, тофу и пшенични кълнове. Нарязах ги възможно най-ситно (почти като кашичка). И това е всичко, което направих.

Съотношението на продуктите е според личния ти вкус и така създаваш своята персонална рецепта.

Порцийка от това  ястие може да се ползва като обяд или вечеря, а също така и като дип.

 

Експериментирай смело и отговорно и то не само с храната! 🙂

Да ти е вкусно всичко в живота – не само това, което се яде! 🙂

 

Поздрави от мен,

Ива

Безценна закуска за над 50

Всъщност тази закуска е безценна за всяка възраст, но за мъже и жени над 50-те е истинско съкровище.

Зарекла съм се, тук да не преписвам от други източници коя храна какво внася в тялото и какво подобрява. Причините са две – първо – аз не съм изследвала какво съдържат храните, а само използвам това знание; второ – информационната мрежа разполага с пре-богато съдържание по въпроса и то е лесно и бързо достъпно.

И така, връщам се към скъпоценната закуска.

Тя е вскусен, сладък мус (сурово кремче) приготвено само за няколко минути от следните продукти:

  • смляно сурово сусамено семе
  • смляно сурово ленено семе
  • стафиди и/или фурми (натурални или сушени, но без захар) – количеството е според желаната сладост
  • канела
  • кокосови стърготини
  • парче пресен корен джинджифил
  • няколко орехови ядки
  • кълнове
  • месест плод по избор и според сезона  – банан, манго, райска ябълка, кайсии, праскови, пъпеш, може и ананас (препоръчително е да е само един вид)
  • ако е необходимо (зависи от сочността на плода) се прибавя малко вода за по-лека работа на блендера

Всички продукти се поставят в чашата на блендера, разбиват се до кремообразна, хомогенна смес и … хей, мой ден – здравей, здравей! 🙂

Тази закуска има най-благотворно въздействие, когато бъде индивидуализирана. 🙂 А това означава – да избереш кои продукти харесваш, от кои се нуждаеш и каква е добрата доза за теб. Чудесно е, че имаш възможност да твориш и всеки път може да постигаш различен вкус. А,  пропуснах да кажа, че може да се добавя понякога и малко натурално какао.

Ето в снимки една примерна закуска:

sn.1-1 text

В чашата на блендера има – домашно приготвени пшенични кълнове, стафиди, фурми, джинджифил, ананас, орехи. Блиндирани изглеждат така:

sn.2 -1 text

Смлените (в кафемелачка ) ленени семена добавих след блиндирането, за да не затруднявам уреда и да не добавям вода.

sn.3-1 text

Но не предвидих добре големината на купичката 🙂 Твърде е малка, за да се обърка хубаво мусът. Ето я и готовата закуска:

sn.4-1 text

И да не пропусна едно уточнение – тази закуска е добре да се хапва в часовете преди обяд (около 11 или по-късно). В по-ранните часове тялото се радва да бъде вътрешно окъпано от сочни плодове, чай, вода с лимон и дори хубаво кафенце, но без „разкрасители“.

Вероятно около часа, който посочих за закуска, съм провокирала въпроса „ами, че тогава обяда кога да е“. 🙂 И отговарям (от позицията на своя опит) – около 15 часа. Тялото си казва кога и от каква храна се нуждае, но само ако го оставим да ни „говори“, вместо да му да налагаме часови график на хранене. 🙂

С тази закуска или не – животът си тече. Виж колко прекрасни хора има край теб. Позволи си да споделиш нежни и усмихнати мигове с тях 🙂

Наслаждавай им се!

Ива

 

 

 

Пухкав хляб от спелта в машина

През 2012 започнах да си приготвям „черен“ хляб в домашна машина. Приятели с опит в тази дейност ми казваха, че ако половината от брашното не е бяло, няма шанс да се получи хубав хляб. И аз започнах да експериментирам – с видовете и пропорции брашно, с количеството мая и  допълнителните съставки. Целта ми беше хлябът да не е „сплескан“, да съдържа малко мая, да е от 100% брашно спелта, без масло или мляко, т.е да бъде семпъл откъм продукти и с пухкавичък вид.

При всички експерименти използвах програмата за пълнозърнест хляб, която е с продължителност 3 часа и 40 мин. До края на процесите месене и втасване тестото ставаше пухкаво и почти удвояваше обема си. Когато започне печенето „калпачето“ на тесто започва да хлътва откъм средата и до края на програмата кратерчето е значително, а готовия хляб леко лепнещ.

Предстои да опиша подробно най-сполучливия вариант, който постигам при всяко негово повторение. Това ми дава увереност, че с тази рецепта може да получи добър резултат всеки, който я приложи. Ето я стъпка по стъпка:

Продукти:

4 cups  брашно спелта

1 ч.л. суха мая

1 ч.л. захар ( препоръчвам демерара)

1 ч.л. сол ( хималайска )

По избор – сухи подправки  – аз използвам смлян микс от много. Ето някой от тях : мащерка, риган, чубрица, размарин, сминдух.

1 3/4 cups  топла вода

Последователност:

  1.  Размесват се маята и захарта и се добавя 1/4 cup топла вода. Оставя се да втаса (шупне).bread 1
  2. Докато чакаме втасването на маята, объркваме брашното със солта и сухите подправки сн.4-1 text
  3. Към втасалата мая се добавя 1ч.л. брашно спелта (без сол и подправки), разбърква се добре, но не със студена лъжица и се оставя отново да шупне.bread 2
  4. В купата на машината за хляб се налива 1 1/2 cup топла вода. Изсипва се брашното като се разпределя да покрие равномерно водата. В средата се прави лека вдлъбнатина, в която се излива повторно втасалата мая. сн.6-1 text
  5. Внимание! Следва много важен момент – печенето! След като се постави купата в машината, задаваме програма „тесто“. Тя е с продължителност 90 мин. Когато свърши, без да отваряме машината, оставяме тестото да почива поне 30 мин. Отново без да се отваря машината, задаваме програма „печене“, която е с продължителност 60 мин. И това е технологията, която не само запазва „калпачето“ на хляба, но и съкращава времето за приготвяне с почти 40 мин. Недостатъкът е, че просто трябва да сте си в къщи 🙂  сн.7-1 text

Да ти е вкусно похапването! 🙂 Не забравяй да споделиш хляба с любими хора! Така се ослажда повече! сн.8-1 text

Животът си тече, а в него има и други удоволствия, освен хляба! 🙂

Наслади им се!

Ива

 

 

Идейка за салата от кисело зеле

В разгара е сезонът на киселото зелце. Бързам да споделя поредния ми експеримент с тази храна, който се оказа вкусна салата пълна с куп полезности.

Ако следиш блога ми, знаеш, че съм се зарекла да не преписвам други източници, в които се разказва коя храна какво съдържа и с какво е полезна. Ако си любопитен да научиш това – питай чичко Гугъл за продуктите съдържащи се в тази слатка:)

От няколко години правим киселото зеле в кофа, която побира 3-4 зелки. Преточването в такъв съд е почти невъзможно и аз се тревожех какво зеле ще се получи. Оказа се, че без тази манипулация киселото зеле пак ферментира и е още по-полезно. Точно това зеле е определяно и като  „супер храна“. Единственият недостатък е по-голямото съдържание на сол, но може да се намали чрез обезсоляване във вода за няколко часа преди консумирането му.

Ето каква салатка ми хрумна да си направя:

Към нарязаното кисело зеле добавих сминдух (без сол), органик зехтин екстра вържин, млади житни кълнове и сурово кашу. Само тази салата е достатъчна да бъде вечеря.

salata-kiselo-zele-text

Много вкусно и полезно! Препоръчвам! 🙂

Добър апетит! И здраве да е!

Лесно гуакамоле с чия

За произхода на тази мексиканска разядка може да прочетеш всякакви легенди. Истината днес е, че наред с боба и салцата, гуакамолето присъства почти ежедневно в менюто на мексиканците, независимо къде живеят.

sn-3-1-ivas-food

Често, в къщи приготвям гуакамоле и силно ти препоръчвам тази много полезна, свежа и вкусна храна. Едно предизвикателство от мен – потърси в интернет какъв е хранителният състав на всеки един продукт, запиши си ги в колонка и ще се изненадаш какво разнообразие и богатство ще внесеш в тялото си.

На видеото съм показала основните съставки, но съм експериментирала радица доста сполучливи вариации – с добавка на сурова чушка или леко люто чушле, на маслини (не мариновани, стерилизирани само с морска сол и вода), на селъри.

Е, разбира се, че така вече излизаме от рецептите на традиционното гуакамоле, но пък разнообразяваме спектъра на здравословните храни. Обичайно гуакамолето се яде с царевичен чипс. Препоръчвам той да е органичен с ниско съдържание на сол или да се замести с домашен пълнозърнест хляб. Много е вкусно и по-полезно, ако се консумира като сос към варени на пара зеленчуци – брюкселско зеле, зелен боб. Може с него да се овкуси салата от пресни зеленчуци. И още една идея – добави гуакамоле към сварена киноа и ще получиш прекрасно блюдо за обяд или вечеря.

Ето така избрах да покажа как да си направиш лесно гуакамоле с чия. Ако имаш въпроси не се колебай да се свържеш с мен.

Зарадвай тялото си и се наслади на свеж вкус!

Поздрави от мен,

Ива

Просо със сурови зеленчуци

В тази храна просото може да се замени с качамак, елда, киноа, булгур, боб – всички видове включително мунг и черно око, леща, нахут, ечемик – или накратко – всякакви варива, които обичаш. Начинът на приготвяне е същият, но се получават различни вкусове, защото основните съставки са ралични. С подправките също могат да се правят вариации, според предпочитанията. Аз смело използвам всякакви сушени и свежи „треви“ и не вярвам на съвети като „девисилът е подходящ за боб, копърът за картофи…“ Колкото повече подправки – толкова повече здраве в храната 🙂 Няма да се отклонявам да обяснявам коя съставка каква полезност носи, защото интернет пространството е доста изчерпателно по въпроса. Точни мерки на продуктите не посочвам, защото не използвам такива. Основният ми критерий е личният вкус.

Да си дойдем на думата за манджичката с просо и сурови зеленчуци.

Продукти:  

просо

зелен лук

сурови чушки – зелена , червена

целина

домати

морков

зелен копър

пресни листа босилек

конопено семе, къри на прах, куркума, смляно семе от папая, хималайска сол

слънчогледово и тиквено семе

Приготвяне:

  1. Сварявам просото – снимката от фейсбук, която приятелите ми не разгадаха, когато ги попитах – коя е тази храна 🙂sn-1-1-text

2. Добавам сухите и прахообразни подправки + солта и конопеното семе. Нарязвам зеленчуците в механична резачка (чопър), прибавям ги и обърквам.col-1-1-text

3. Домата заедно с босилека смилам в блендер, докато се получи хомогенен сос и го добавам към просото с подправките и зеленчука. Естествено обърквам, опитвам и доовкусявам с прясно изцеден лимов сок, ако  преценя, че е нужно.col-2-1-text

4. Време е за слънчогледовото и тиквеното семеsn-8-1-text

5. Е, сега вече може да похапнем.sn-9-1-text

Ако ти е любопитно, провери в нета колко полезности доставя тази храна на тялото.

А, щях да пропусна! Към манджичката бих добавила още – магданоз или силантро, но и двете ги бях свършила, когато реших да я сготвя.

Мисля, че схвана основния принцип – всичко, което е годно за сурова консумация не се вари, заедно с основната съставка – в случая – просо.

Храната, приготвена по този начин има изключително свеж вкус, но хрупкането на пресния зеленчук може да се окаже странно преживяване за свикналите с традиционния вкус на варивата. 🙂

Добър апетит и здраве да е!

 

Как мокреш ме провокира да кажа това

Преди дни научих за поредната супер храна – зеленчукът воден кресон. И се разрових за повече информация. Чудодейното растение, което вирее на воля край реки и водици е познатият  в България  мокреш. За него съм чувала като за някаква тревица и толкова. Сега обаче, разбирам, че около 400 гр.  салатка от мокреш спокойно замества нужните ни „5 порции от плодове и зеленчуци дневно“. И-ха! Кой и как е измерил това не се отбелязва в източниците на информация и какви са точно тези 5 порции за сравнение също е загадка, но мокрешът  е вече в групата на супер храните.

watercress.text

Обичам всякави растителни храни, търся непознати за мен и експериментирам с тях. Убедена съм, че човек е създаден да живее в здраве и да черпи енергия именно от растителната храна и да не унищожава богатство й чрез готвене, ако продуктът може да се консумира суров. Модният крясъкът „супер храни“ приемам като част от колосалната рекламна стратегия на бизнеса. Изследвания като „една хапка папая замества  5  ябълки“са несериозни. Вярвам, че и папаята и ябълката са прекрасни храни и че спанакът или руколата са също толкова супер за моето тяло, колкото и мокрешът.

Връщам се на проучването ми за водния кресон – исках да разбера култивиран ли е, как се отглежда, къде се продава, как се съхранява и консумира. И попаднах на видео репортаж за ферма в Англия, а в края  показват и рецепта са супа от мокреш. Ще разкажа рецептата, защото си струва по две причини – добра е и може да се взаимства идеята, но и дава повод да помислим. Върху какво ли – ще разбереш в края на рецептата.

И така – една купа мокреш, измит и нарязан на едро се поставя в блендер. В тенджера се запържва нарязан зелен лук, ситно нарязани скилидки чесън и се поливат със сока от настърган джинджифилов корен. Добавя се нарязан картоф,  около 700 мл. зеленчуков бульон и се вари около 20 мин. После се излива в блендера върху мокреша и всичко се пасира. Разбира се, супата е представена като много здравословна. Но, дали? Тук е моментът да помислим! Какво полезно е останало от запържения и варен дълго лук и чесън? Какво се случва със супер хранителните съставки на водния кресон, след като е залят с вряща, омазнена течност? А, ако и зеленчуковият бульон е купен от магазина, а не истински домашен? 🙂

Как може да променим рецептата , за да получи тялото ни цялата хранителност и полезност, която носят продуктите? Всички съставки на тази супа са вкусни  и годни за консумация в суров вид, с изключение на картофа, който бихме могли да сварим самостоятелно, а бульонът му да използваме като разреждаща течност при блиндирането. За омазняване аз бих добавила смлени семена – сусам, лен, коноп или слънчоглед, а коренът джинджифил може да се пасира в неговата цялост,  заедно с другите продукти, а не да се използва само сокът му. Получаваме сурова питателна и вкусна супа, която може да се овкуси с лимонов сок и любими свежи зелени подправки. 🙂

Вече успях и да купя  мокреш (watercress) и приготвих от него вкусно блюдо, подходящо за трети ден от преходното хранене (предстои да публикувам нови рецепти за целия 10 дневен период и тази ще бъде включена там). Имам идея и как да обогатя тази супичка за обичайното хранене.

Да ти се услажда всичко, с което се захващаш, защото животът е вкусен дар!

Поздрави,

Ива